Selamat Datang di Hikayat Atah Roy. Senyum Adalah Keikhlasan yang Tak Terucap

Sabtu, 06 Agustus 2011

Pujian

Atah Roy menyadari bahwa sesuatu yang berkelebihan itu tidak akan baik. Selalu saja hasilnya di kemudian hari mengecewakan. Atah Roy ingat betul kata-kata Raja Ali Haji dalam Gurindam 12, Pasal 4, bahwa “Mengumpat dan memuji hendaklah pikir. Di situlah banyak orang yang tergelincir.” Kalimat itu berulang kali Atah Roy sampaikan kepada Leman Lengkung, tapi Leman Lengkung cuma mengangguk balam; masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. Ape dah jadi dengan Leman Lengkung ni.

Panjang lebar, sampai berbuih mulut Atah Roy (bengak sikit), bercakap kepada Leman Lengkung. “Pujian yang berlebihan akan membuat kite lupe dengan diri kite, dan kalau kite dah lupe dengan diri kite, make dengan mudahnye kite jatuh macam tapai,” Atah Roy menasehati Leman Lengkung. Dasar anak muda yang sedang penuh dengan semangat berapi-api, Leman Lengkung tak peduli sangat. Bagi Leman Lengkung, pujianlah yang akan membuat dirinya akan lebih terkenal, maka dengan terkenal, dia mewujudkan keinginan.

“Hati-hati dengan pujian, Man. Orang kalau dicaci-maki masih bisa melihat kelemahan dirinya, tapi orang selalu lupe diri apebile dipuji,” ujar Atah Roy ketike melihat Leman Lengkung tersenyum di depan cermin.

“Atah, zaman kenen tak sama zaman atah dulu,” Leman Lengkung ketus.

“Ape yang bede Man? Same saje. Semenjak ade manusie yang mendiami bumi ini, sampai saat ini, sama saje,” ujar Ayah Roy.

“Atah,” Leman Lengkung membalikkan badannya dari cermin dan menghadap ke Atah Roy. “Atah terlalu kuno. Atah harus tahu, orang memuji kite, tentu ade sebabnye. Dan kawan-kawan saye, memuji saye bukan karene saye ganteng, tapi karene saye punye kemampun menjadi terbaik. Ape yang mereke harapkan dari saye; kaye tidak, ganteng tidak,” jelas Leman Lengkung.

“Betul dikau tak kaye dan tak ganteng, tapi dikau punye kemampuan meyakinkan Penghulu Zaiman, sehingge dikau dipercaye oleh si Zaiman tu. Dan kawan-kawan dikau memanfaatkan kedekatan dikau tu dengan memuji dikau setinggi langit,” jelas Atah Roy pula.

“Lantaklah Tah. Bagi saye pujian yang diberikan oleh kawan-kawan, saye jadikan motivasi bagi saye untuk tampil lebih baik lagi,” Leman Lengkung pergi meninggalkan Atah Roy.

Atah Roy tak dapat berbuat banyak. Atah Roy menyadari bahwa kelemahan manusia yang paling susah dibaiki adalah ketika dia merasa basar dengan pujian-pujian. Walaupun Leman Lengkung tidak mau menerima nasehat Atah Roy, Atah Roy bertanggung jawab untuk menyadarkan Leman Lengkung, sebelum Leman Lengkung kecewa dengan puji-pujian yang akan mengecewakannya.

Atah Roy akan menyusul Leman Lengkung, namun baru saja Atah Roy melangkahkan kakinya menuju pintu rumah, Karim, Zahir, Kahar dan Jang Debuk, kawan Leman Lengkung, sudah tercongguk di depan pintu.

“Leman ade, Tah?” Karim bertanya.

“Leman baru saje pergi. Mike tak jumpe leman di jalan tadi?” Atah Roy pula bertanya.

“Tak Tah. Mungkin Leman lewat jalan motong agaknye,” kata Zahir.

“Atah nak kemane?” Kahar bertanye.

“Aku nak menyusul Leman,” jawab Atah Roy.

“Usah pegi dulu Tah. Kami dah lame tak mendengo nasehat-nasehat Atah,” Jang Debuk menyampuk.

“Betul tu Tah. Kami kalau dah mendengo nasehat Atah, rasenye nak bejalan saje kami takut,” tambah Kahar.

“Nasehat Atah, macam hujan yang ditunggu pade musim kemarau,” Karim menambahkan.

“Syukurlah, mike masih mau mendengarkan nasehat aku,” Atah Roy merasa besar hati.

“Atah kalau memberi nasehat, kami tercerahkan rasenye,” ujar Karim.

“Atah ni sepatotnye duduk sebagai penasehat di kampung ni,” Kahar melirik ke arah Jang Debuk.

“Auk Tah. Nasehat Atah memberikan jalan untuk kite mengambik sikap,” Jang Debuk menambah lagi.

“Aku bukan ape. Aku ni orangnye rendah hati, tak mau menonjolkan diri. Bio sajelah orang-orang macam mike ni datang ke aku, mintak nasehat,” Atah Roy seakan di atas angin.

“Betul tu Tah. Atah ade rokok?” Karim bertanye.

“Untuk ape?” Atah Roy penasaran.

“Kalau Atah ade rokok, kan sedap kite bersembang, Tah,” jelas Karim.

“Betul juge tu,” Atah Roy termakan pujian, lalu Atah Roy pun mengambil duit dari saku celananya. Kawan-kawan Leman Lengkung, saling berpandangan. “Ini, beli rokok dulu,” kata Atah Roy sambil menyodorkan duit seratus ribu.

Jang Debuk mengambil duit tersebut, lalu Jang Debuk pergi diikuti oleh kawan-kawannya. Atah Roy heran dan hanya bisa diam macam patung Leberty. Mulut Atah Roy terganga. Atah Roy tak berdaya.

“Macam mane aku nak menasehati Leman Lengkung, diri aku saje tak sanggup meredam pujian,” kate Atah Roy dalam hati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar